کد مطلب:277185 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

سوره فتح
حافظ ابو عبدالله گنجی شافعی در كتاب «البیان»، و علاّمه مؤمن بن حسن شبلنجی در تفسیر آیه شریفه: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّین كُلِّهِ وَكَفی بِاللّهِ شَهِیداً» [1] از سعید بن جبیر نقل كرده اند كه گفته است: «منظور از این آیه، مهدی ـ موعود ـ از فرزندان فاطمه (علیها السلام) است». [2] .

در حدیث دیگری كه در تفسیر همین آیه شریفه از امام صادق (علیه السلام) روایت شده چنین آمده است كه آن حضرت فرمود:

«این آیه در حقّ قائم آل محمّد (علیهم السلام) نازل شده است، و او امامی است كه اسلام را بر همه ادیان پیروز می گرداند و زمین را پر از عدل و داد می كند چنان



[ صفحه 268]



كه پر از ظلم و ستم شده باشد. این آیه از آیاتی است كه تأویلش بعد از تنزیل آن تحقّق خواهد یافت». [3] .

با توجّه به آیات شریفه مزبور و ده ها آیه دیگر، این معنا به خوبی روشن می شود كه، دنیا روزی در پیش دارد كه آیین مقدّس اسلام بر تمام ادیان جهان غلبه خواهد كرد، و به جز اسلام، دینی در روی زمین باقی نخواهد ماند. آن عصر درخشان و روزگار طلایی كه بشر در انتظار آن است، همان روزِ قیام پر شكوه منجی بشر، و دوران ظهور مبارك مهدی موعود (علیه السلام) می باشد.

ناگفته نماند، آیاتی كه به وجود مقدّس مهدی موعود (علیه السلام) و ظهور مبارك آن حضرت تفسیر و تأویل شده و در منابع معتبر شیعه و سنّی ثبت و ضبط گردیده، فراوان است و ما اگر بخواهیم همه آنها را یكجا گرد آوری نماییم به طول خواهد انجامید و از مقصد دور می شویم. از این رو، به همین مقدار بسنده نمودیم. [4] .



[ صفحه 271]




[1] سوره فتح، آيه 28.

[2] البيان گنجي شافعي، باب 25 و استدلال به جواز بقاء مهدي، و نور الابصار ص 186.

[3] المحجة، ص 208 ـ تفسير قمي، ج 2، 317 ـ بحار الانوار ج 51، ص 50، ح 22.

[4] كساني كه طالب تفاصيل بيشتري هستند مي توانند به كتابهاي ديگري كه در اين زمينه نگاشته شده، مانند: بحار الانوار، ج 51 باب آيات مأوّله، الزام الناصب، ينابيع المودّة، موعود قرآن و كتب تفاسير مراجعه فرمايند.